Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies

Zaudētā pavasara atgūšana. Operas digitālais festivāls ieskandina atmošanās zvanus

Pandēmijas izraisītās krīzes apstākļos Grieķijas Nacionālā opera Atēnās rīko pirmo digitālo festivālu cerībā, ka pavasara dievs neprasīs vairāk upuru

Lai šajā sarežģītajā periodā uzturētu saikni ar publiku, Grieķijas Nacionālā opera ir noorganizējusi festivālu tiešsaistē Izeja. Pavasaris/Exit: Spring. Tas tika atklāts 17. maijā un turpināsies līdz 8. jūnijam (internetā ieraksti būs skatāmi ilgāk). Notikumiem var sekot līdzi bez maksas teātra mājaslapā, kā arī kanālos Facebook un YouTube. Programmu ir sagatavojis teātra mākslinieciskais vadītājs ievērojamais komponists Georgs Kumendakis, un viņa gaumei var uzticēties. Skatītājiem sarūpēti vienpadsmit akadēmiskās mūzikas, operas, operetes un muzikālā teātra jaundarbi, kas ir tapuši pandēmijas laikā speciāli festivālam. Tikai viena izrāde iemūžināta pirms krīzes – Igora Stravinska balets Svētpavasaris.

Ar skatu uz agoru

Grieķijas Nacionālā opera ir nolēmusi, ka pašlaik pareizākais ceļš ir nevis nogurdināt skatītājus ar lekcijām, kuru nozīme šajos apstākļos bieži ir pārvērtēta, bet radīt svaigu, oriģinālu saturu, izmantojot esošos resursus. Šis ir izdevīgs veids, kā iepazīstināt globālo auditoriju ar grieķu talantiem. Projektā ir iesaistīti Grieķijas Nacionālās operas solisti, dejotāji, diriģenti, orķestra mūziķi, bērnu koris, aktieri un viesmākslinieki.

Koncertstāstos skan grieķu komponistu mūzika, Eiropas dižgaru opusi un XX gadsimta klasika. Priekšnesumi ierakstīti dažādās Grieķijas Nacionālās operas mājvietas – Stavra Niarha fonda Kultūras centra – telpās: ne tikai uz skatuves, bet arī šņorbēniņos, foajē ar skatu uz agoru, darbnīcās un mēģinājumu telpās. Stavra Niarha fonda Kultūras centrs ir vērienīgs, moderns objekts, ko projektējis itāļu arhitekts Renco Piano. 2017. gada rudenī atklātajā kompleksā ietilpst Grieķijas Nacionālā opera, Grieķijas Nacionālā bibliotēka un dabas parks. 

Pēdējos gados Grieķijas Nacionālā opera sava radošā līdera Georga Kumendaka vadībā ir ieguvusi dinamiska, starptautiski aktīva, pasaules kontekstā ierakstīta teātra statusu. Šīs sezonas beigās krīzes dēļ Atēnās atceltas divas ilgi gaidītas pirmizrādes – Žila Masnē Verters ar zvaigznēm Masimo Džordāno un Anitu Račvelišvili galvenajās lomās un performances mākslas primadonnas Marinas Abramovičas operas projekts Marijas Kallasas septiņas nāves

Piedzimsim no jauna

Visi digitālā festivāla darbi ir veltīti pavasara tēmai – tā gaidīšanai, dabas atmodai, pārdzimšanas un atjaunošanās rituālam. "Reaģējot uz šī laika izaicinājumiem, Grieķijas Nacionālā opera attīsta jaunus radīšanas un pasniegšanas veidus. Mēs piedzīvojam jaunu realitāti, un neviens nevar paredzēt, kad šī ārkārtējā situācija beigsies. Savu ierasto māksliniecisko aktivitāšu piespiedu apturēšanas apstākļos mēs pievēršamies jaunam radošumam ārpus jebkādiem ierobežojumiem. Mūsu festivāla Izeja. Pavasaris mērķis ir piedāvāt Grieķijas Nacionālās operas draugiem pašu mājās un pasaulē "digitālo izeju" uz zaudēto pavasari caur mūziku, deju un vokālo mākslu," teikts teātra paziņojumā.    

Festivāla iniciators Georgs Kumendakis uzsver: "Šo pavasari nevar uzskatīt par piepildītu, jo mums nebija pilnvērtīgas iespējas būt tuvu dabai. Lai atjaunotu šīs vardarbīgi pārtrauktās attiecības, festivāls nodrošinās saikni ar pavasari un dabu, izmantojot mūzikas un mākslas dziedinošo spēku. Mūsu cerības, kas ir saistītas ar jaunās ēras sākšanos pēc pandēmijas, var salīdzināt ar pavasara gaidīšanu. Neilgi pirms tam, kad spersim soļus jaunajā pasaulē, festivāla darbi mūs aicinās pārdomāt visu, kas mums ir svarīgs, un saprast, no kā varam atteikties un ko atstāt vecajā pasaulē. Šogad daba ir atguvusi spēku, jo to netraucēja cilvēks. Tas mums ir jāiegaumē. Lai festivāls ieskandina atmošanās zvanus, un cerēsim, ka vairs nebūs nepieciešami jauni upuri, lai apmierinātu pavasara dievu!" 
 
Vientuļās miniatūras

Festivāla programmā ir kompakti videoieraksti, kas neatņems skatītājiem pārāk daudz laika, – tie ilgst no sešpadsmit līdz četrdesmit minūtēm. Tiek nodrošināti titri grieķu un angļu valodā. Katrs sižets būs pieejams internetā vēl mēnesi pēc pirmizrādes. 

Tīmeklī jau ir ievietotas divas kamermūzikas programmas. Pirmajā – Pavasara vientuļās miniatūras – pianists Teodors Dzovanakis atskaņo Čaikovski, Šūbertu/Listu, Kumendaki un Bahu. Pianists uzstājas uz lielās skatuves, un kamera spokaini ceļo pa teātra tukšajām telpām. Otrajā programmā vijolnieks Maikls Kolokotronis un pianists Tits Guvelis spēlē Bēthovena Piekto sonāti vijolei un klavierēm jeb Pavasara sonāti teātra aizskatuves telpās. 

No ceturtdienas, 21. maija, būs skatāms Stravinska Svētpavasaris Dafnida Kokina horeogrāfijā. Balets ierakstīts 2019. gada aprīlī, kad notika tā pasaules pirmizrāde. Grieķis Dafnids Kokins ir Pīnas Baušas trupas dejotājs, un Svētpavasaris ir nesaraujami saistīts ar leģendārās horeogrāfes daiļradi. Savā kompozīcijā Dafnids Kokins, apliecinot cieņu skolotājai, ievieš Pīnas Baušas dejas valodas elementus.   

Svētlaime mežā

Opermūzikai būs veltīta programma Opera povera (no 31. maija) – nosaukumā izmantota atsauce uz mākslas kustību arte povera, kuras pārstāvji savos darbos vizualizēja dialogu starp dabu un industriju, izmantojot jau esošus, bieži rūpnieciski ražotus un mākslai netipiskus materiālus un pārceļot tos citā kontekstā.

Videoizrāde Opera povera ironiski rotaļāsies ar operas pasaulē eksistējošo fantāziju par ideālo, nemainīgo klasiskās formas priekšnesumu – par operu kā brīnišķīgu anahronismu. Šajā divdesmit minūšu programmā tiks reanimēti Grieķijas Nacionālās operas izrāžu kostīmi un scenogrāfijas elementi (Seviljas bārddzinis, Burvju flauta, Lučija di Lammermūra, Rigoleto), kas ļaus atskatīties teātra pagātnē, un no šiem atmiņu fragmentiem tiks kombinēti jauni stāsti. "Opera povera piedāvās no vīrusa brīvu operu, kas veidota ar pieticīgiem līdzekļiem, ievērojot distanci un vecmodīgu pieeju skatuves mākslai," uzvedumu anonsē tā autori.

Programmā Operetta povera (no 4. jūnija) skanēs fragmenti no populārākajām grieķu un Vīnes operetēm. No 2. jūnija varēs redzēt amerikāņu komponista Ārona Koplenda baletsvītas Apalaču pavasaris iestudējumu – trīspadsmit orķestra mūziķu, ievērojot divu metru distanci, spēlēs lielajā mēģinājumu zālē. Prominentā grieķu balerīna Elēna Topalidu izpildīs solo Atēnu mežā – tas būs viņas veltījums horeogrāfei un dejotājai Martai Greiemai, kurai Ārons Koplends 1944. gadā radīja šo baletu (baletsvīta pirmatskaņota gadu vēlāk).

Divas digitālā festivāla izrādes būs adresētas bērniem. Ciklu noslēgs Grieķijas Nacionālās operas bērnu kora priekšnesums – sešdesmit bērnu savas vokālās partijas ierakstīs attālināti diriģentes Konstantinas Picjaku vadībā. Skanēs grieķu dziesmas, Šūberta Svētlaime un Bēthovena Oda priekam. Šis festivāla noslēguma koncerts, kas būs skatāms no 8. jūnija, optimistiski iezīmēs vasaras iestāšanos.    

Informācija: www.nationalopera.gr

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja